Nieuws

Gaat deze nieuwe winkelketen H&M en Zara van de kaart vegen?

De Japanse kledingketen Uniqlo opent dit najaar zijn eerste winkel in Nederland. Ketens als H&M en Zara zijn gewaarschuwd; de Japanners zeggen ze binnen drie jaar voorbij te streven. Hoe? Met sobere, stijlvolle basics én met een alternatief voor fastfashion. ,,Consumenten raken uitgekeken op goedkope shirtjes.”

 

‘Life Wear’, zo luidt de slogan van Uniqlo. Oftewel: functionele T-shirts, truien en jassen voor elke dag. In de kleuren van de regenboog. Het begon in 1984 met de verkoop van mannen- en vrouwenkleding in een kleine winkel in Hiroshima, toen nog onder de naam Unique Clothing. Inmiddels is de keten uitgegroeid tot een imperium met wereldwijd bijna 2.000 winkels.

Het concern groeit gestaag; vorig jaar haalde de populaire Japanse kledingketen voor het eerst meer omzet uit het buitenland dan uit eigen land. De Japanners zijn al op veel plekken in Europa actief; van België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk tot Frankrijk, Spanje, Rusland én Zweden. En nu is dus Nederland aan de beurt.

In het najaar neemt de kledingketen zijn intrek in het iconische pand aan het Rokin in Amsterdam, waar modemerk Forever 21 na een krappe vier jaar alweer zal vertrekken. De Japanners krijgen de beschikking over ruim tweeduizend vierkante meter, verdeeld over drie verdiepingen. Daarmee wordt de Amsterdamse winkel van Uniqlo in één klap de grootste van de Benelux en één van de grootste van Europa.

Het volledige artikel kunt u lezen op Ed.nl of kijkt u voor meer informatie over de nieuwe winkel in de Officiële Press Release van Uniqlo.